Erti Persahabatan...

Posted by nizam_5282 | Posted in , | Posted on 10/10/2008 12:30:00 PTG

0

Erti berkawan memang banyak pengertiannya:
1. Berkawan berpada-pada
2. Berkawan sampai mati
3. Sekadar kawan

Dalam soal berkawan ni, rasanya bagi aku biarlah berkawan berpada-pada. Senang bagi aku, kita bergurau biarlah kena dgn gayanya. Jangan melampau dan jangan menghina. Apatah lagi bersikap kurang ajar. No more member yang aku anggap boleh jadi kawan baik aku apabila aku di hina dengan gelaran kesat dan kadang kala tak tau nak hormat kita dan bersikap kurang ajar. Biarpun adakalanya dia sedar yang dia dah buat salah, dan cuba meminta maaf. Senang bagi aku, aku boleh maafkan, tapi cukuplah itu yang terakhir untuk aku tersedar untuk tidak memulakan balik bergurau dengannya.

Berkawan sampai mati mungkin ramai yang menganggap itulah sahabat sejati. Tetapi bolehkah dia mati bersama-sama kita? Tidak! Bagi aku, gelaran ini boleh diberikan pada mereka yang sanggup bersusah payah dengan kita. Tidak kira kita dalam keadaan susah mahupun senang, harta-benda yang tidak berkira dan sebagainya. Bukanlah maksud aku yang kita menggunakan kelebihan dia untuk kepentingan kita, tetapi berusaha memajukan sesuatu objektif yang mungkin masa tersebut kita sukar mendapatkan sesuatu. Masihkah wujud lagi erti sebuah persahabatan dengan gelaran berkawan sampai mati? Itu tepuk dada, tanya selera.

Sekadar kawan pula mungkin gelaran yang aku boleh jelaskan dari lain-lain jantina. Maksud aku antara batas lelaki dan perempuan. Bukanlah ia membataskan kita untuk kita berkawan, tetapi hormat menghormati tu penting dalam sebuah persahabatan. Walaupun dia tau kita sudah berkahwin atau berpasangan, tidaklah menjadi salah untuk berkawan. Yang penting ada nilai jujur dan ikhlas dan yang paling penting dengan siapa kita berkawan tanpa selindung dengan pasangan kita.

Rata-rata yang telah aku kaji mengatakan, kita berkawan hanya untuk mengambil kesempatan dari apa yang kita ada. Tetapi apabila kita mintak tolong, punya susah dia nak tolong kita balik. Jadinya, baiklah aku berkawan berpada-pada dari menyesal bila kita dah mula menganggap dialah sahabat sejati. Mungkin juga ada kawan yang dari depan memang nampak baik, tetapi di belakang kita mereka menikam kita mengata kita bermacam-macam perkara tidak sihat tentang kita.

Comments (0)