:: Carut ::

Posted by nizam_5282 | Posted in | Posted on 8/11/2009 12:04:00 PTG

0

Melatah kadang-kadang membawa kepada perkara yang tak terjangka. Kadang-kadang ianya sekadar melatah biasa. Kadang-kadang membawa kepada keadaan luar jangkaan seperti terkarate kepala orang lain. Juga ada jenis yang terlondeh seluar. (Ish... Ni kalau yang sesuai untuk ditonton takpe jugak.) Dan yang paling biasa terjadi, melatah ini membawa kepada terkeluarnya perkataan yang tak sepatutnya seperti mencarut. Mungkin sudah menjadi kebiasaan perkataan carutan ini sesuatu yang wajib untuk menggambarkan ketidakpuasan hati...

Entry ni bukanlah untuk membincangkan mengenai melatah, tetapi sesuai benar untuk dibincangkan mengenai carut. Ingat ye, carut bukan cerut.

Mencarut adalah perkataan yang terkeluar dari mulut seseorang untuk menjelekkan orang yang menerima perbuatan tersebut. Ianya untuk mewujudkan perasaan kurang harmoni di mana mereka menunjukkan ekspresi yang tidak berpuas hati. Bagi mereka yang lagak kasar, perkataan ini sentiasa menjadi permainan dan kebiasaan pada aktiviti percakapan mereka.

Kita lihat sahajalah generasi sekarang, caya mencarut ini seperti aktiviti yang perlu diperluaskan ke setiap percakapan mereka. Kita lihat sahaja kalau kita berada di CC (Cyber Cafe). Anak-anak remaja sedang bermain video game online dalam satu kumpulan yang besar. Dan kita cuma satu-satunya orang yang berada di situ sekadar untuk memeriksa emel. Mereka saling bermain video games tersebut, games di screen tapi mulut pula lantang bercakap perkataan yang kurang menyenangkan. Rasanya nak lempang je sekor-sekor. Kalau dilempang nanti mulalah kita dicarutnya pula...

Generasi kita mudah terikut-ikut dengan budaya mencarut ini. Seperti mereka telah satu langkah ke depan. Apalah daya kita nak menghakis budaya ini? Tepuk dada tanya selera. Kita mudah terdedah melalui gaya cakap di televisyen, filem, rakan sebaya dan sebagainya. Bagaimana cara membendung? Aku taknak anak-anak yang dilahirkan nanti mudah terdedah dengan budaya ini.

Di ofis aku juga, kadang-kadang bos dengan ringan mulut mengeluarkan carutan ini. Hilang respek rasanya bila orang terpelajar sepertinya mudah mengeluarkan perkataan-perkataan pedih ini. Nak dimarah, di kata kita tak setaraf dengan dia. Bernanah telinga bila suka sangat sebut carut-carutan ini. Lagi memedihkan bila memarahkan orang lain yang tak ada kena mengena ngan ofis ni, di cakapnya kuat-kuat tanda ketidak puasan hatinya. Kadang-kadang rasa stress membelenggu dan sakit hati mula melanda.

Terdapat beberapa jenis carutan yang boleh diklasifikasikan antaranya:
  • Perkataan (contoh)
    Lu pikirla sendiri
  • Perbuatan (contoh)
    Lu pikirla sendiri
p/s: Diwujudkan untuk menunjukkan ketidakpuasan hati dengan sikap bos yang takde rasa respek kat pekerja-pekerjanya...

Comments (0)