:: Dah 6 Hari Kita Berpuasa ::

Posted by nizam_5282 | Posted in , | Posted on 8/27/2009 04:09:00 PTG

0

Sekejap je dah puasa keenam. Sedar tak sedar memang masa berlalu terlalu cepat. Masuk je gedung beli belah, puasa pertama dah dengdangkan lagu raya. Ke mana fungsi berpuasa pun tak taulah yang biasa kelihatan kat gedung beli belah itu. Memang promosi diorang sambutan berpuasa adalah untuk beraya. Sana sini 'SALE' memanjang. Ada 30%, 50%, 70% itu dah menjadi kebiasaan untuk menarik perhatian pelanggan untuk terus membeli belah. Pada yang ada duit, silalah beli apa yang patut untuk mengelakkan 'SALE' itu kehabisan.

Nak kata 'SALE' tak jugak. Aku beli hari-hari biasa takde 'SALE' pun macam sama. Adakah diorang naikkan harga, lepas tu turunkan harga menggunakan fungsi potongan peratus. Entahla tak tau mana kebenarannya. Aku pernah dulu baju kemeja berjenamala jugak. Masa tu takde 'SALE' dengan harga belian lebih kurang RM59.90. Tapi bila ada 'SALE', harga naik ke RM119.90 dengan potongan harga 50%. Pusing-pusing balik setelah dipotong tetap dengan harga yang sama iaitu RM59.95. Naik 5 sen lagi. Jangan percaya pada 'SALE'. Cuma bezanya ada yang murah ada yang mahal.

Kita tak sedar yang kita telah ditipu oleh pengusaha jualan. Konsep biasa untuk melariskan jualan mereka pada hari perayaan iaitu
Harga asal = Naikkan harga dan beri potongan harga = Harga yang sama

Kita mungkin dikaburi oleh potongan harga, tapi kita tak sedar kita ditipu. Bezanya kita seronok melihat potongan harga itu tanpa membandingkan harga asal. Yang kita nampak harga asal adalah mahal, tetapi kita seronok dengan potongan harga yang diberikan. Maka kita lupa, barang yang kita fikirkan telah dipotong harga masih kekal sama dengan harga yang sedia ada.

p/s: Tepuk dada, tanya selera. Tak salah kalau nak beli, walaupun aku pun tertipu dengan harga asal. Yang penting, raya semuanya nak yang baru...

Comments (0)