Israel Menang?

Posted by nizam_5282 | Posted in | Posted on 1/19/2009 10:37:00 PG

0

Rejim Zionis mengisytiharkan kemenangan dalam misi serangan ke atas Gaza. Kabinet Israel turut mengumumkan gencatan senjata sementara. Hamas bersetuju gencatan senjata tetapi memberi tempoh seminggu untuk tentera Yahudi berundur sepenuhnya dari Gaza. Pada masa sama, jet-jet pejuang Israel masih melancarkan serangan, seterusnya menimbulkan kebimbangan pertempuran berlaku semula.

Berita lain...BANDAR GAZA - Tentera Israel di Genting Gaza diarah menghentikan tembakan selepas kerajaan rejim Zionis mengumumkan gencatan senjata.

Pengumuman itu sekali gus menamatkan operasi serangan besar-besaran selama tiga minggu di Gaza bagi menghapuskan pejuang-pejuang Hamas.

Namun, beberapa jam kemudian, pejuang-pejuang Hamas melancarkan 10 serangan roket ke wilayah Yahudi.

Ketika mengumumkan gencatan senjata pada lewat kelmarin, Perdana Menteri Israel, Ehud Olmert berkata, tindakan menghentikan tembakan dilakukan selepas matlamat serangan rejim Zionis berjaya dicapai.

"Hamas teruk dibedil termasuk cawangan sayap ketenteraan dan institusi kerajaannya.

"Para pemimpinnya bersembunyi dan kebanyakan mereka terbunuh.

"Jika Hamas menangguhkan tembakan, pihak tentera akan keluar dari Gaza," kata Olmert.

Menurutnya, jika pejuang-pejuang Hamas tidak berbuat demikian, tentera Israel akan meneruskan tindakan bagi mempertahankan rakyatnya.

Sementara itu di Gaza, penduduk-penduduk kembali semula ke kediaman masing-masing untuk melihat runtuhan rumah mereka akibat serangan tentera Israel.

Gencatan senjata itu berkuat kuasa pada pukul 2 pagi waktu tempatan selepas 22 hari berlakunya pertempuran antara pejuang-pejuang Hamas dengan tentera Israel.

Menurut pegawai-pegawai Pertubuhan Bangsa-Bengsa Bersatu (PBB), dalam pertempuran itu, lebih 1,300 penduduk Palestin terbunuh separuh daripada mereka adalah kanak-kanak.

Sebanyak 13 rakyat Israel turut terbunuh.

Israel memutuskan untuk menangguhkan serangan dua hari sebelum Barack Obama mengangkat sumpah sebagai Presiden AS di White House, Washington.

Setiausaha Negara AS, Condoleezza Rice menyatakan pentadbiran Presiden George W. Bush mengalu-alukan keputusan Israel itu. - AP

p/s: Bontot korangla menang...

Comments (0)