1 April (April Fool)

Posted by nizam_5282 | Posted in , | Posted on 3/26/2009 09:31:00 PG

0

April Fool Tragedi Pembunuhan Umat Islam di Sepanyol

Judul di atas ertinya adalah hari dimana seseorang boleh menipu orang lain sebagai bahan gurauan.

Setiap kali menjelang tanggal 1 April, biasanya ramai di antara kita akan begitu sibuk dan terbawa dengan budaya barat serta bersiap sedia untuk merayakannya dengan membuat rancangan besar untuk MENIPU orang lain/sahabat/saudara terdekat. Budaya tersebut begitu kuatnya melekat, seakan-akan pada tanggal 1 April tersebut, kita boleh berbuat DOSA. Kepala kita penuh dengan rencana mencari mangsa-mangsa untuk mempersendakan. Bahkan sewaktu sedang bekerja atau sedang makan pun kita akan mencari cara dan membuat rancangan ‘penganiayaan’ ini. Yang penting kita ingin berasa puas melihat muka mangsa-mangsa gurauan April Fool ini merah padam kerana dipermain-mainkan.

Sewaktu masa sekolah dahulu, pernah terbaca tentang suatu tragedi yang terjadi pada tanggal 1 April ini. Seorang suami yang jahil tentang agama, telah mengucapkan, "Aku ceraikan kamu dengan talak 3" pada isterinya dengan niat untuk bergurau. Isterinya yang pada mulanya tercengang-cengang terus meraung, kemudian si suami dengan muka tanpa dosa kemudian mengucapkan "April Fool!!". Setelah itu, giliran si suami pula untuk terkejut, lalu menangis saat diberitahu bahawa talak yang dilafazkan tersebut telah jatuh.

Wahai umat Islam, berhati-hatilah terhadap budaya ini... Hindari diri kita dari berbuat zalim apatah lagi April Fool bukanlah budaya Islam. Tetapi tahukah kita berapa banyak di antara kita yang mengetahui kenyataan pahit sejarah yang menimpa umat Islam Sepanyol di sebalik perayaan April Fool ini? Tragedi Kezaliman Umat Islam Sepanyol!!! 
  • Surah Al-Baqarah 2:120, “Orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak akan senang kepada kamu hingga kamu mengikuti agama mereka. Katakanlah: “Sesungguhnya petunjuk Allah itulah petunjuk (yang benar)”. Dan sesungguhnya jika kamu mengikuti kemahuan mereka setelah pengetahuan datang kepadamu, maka Allah tidak lagi menjadi pelindung dan penolong bagimu”.
Sebagaimana sudah firman Allah S.W.T tersebut, sepanjang masa, tidak akan pernah hilang keinginan mereka musuh-musuh Islam untuk selalu menghancurkan Islam dan memadamkan cahaya Allah S.W.T. Pelbagai cara akan mereka lakukan, termasuk sejarah kejam muslim Sepanyol pun 1 April berkembang menjadi perayaan April’s Mop.

Dahulu, Muslim Sepanyol bukan hanya beragama Islam namun mempraktikkan kehidupan secara Islam. Mereka tidak hanya membaca Al-Quran tapi juga bertingkah laku berdasarkan Al-Quran. Mereka selalu berkata "tidak" untuk muzik, untuk bir dan juga segala hal yang diharamkan dalam Islam. Jika mereka membaca tentang hijab di Al-Quran, mereka mempraktikkannya tidak seperti kebanyakan kita. Kaum kafir mencuba membersihkan Islam dari kekuasaan Sepanyol, mereka selalu gagal. Telah beberapa kali dicuba tapi selalu tidak berhasil. Lalu mereka mengirim penyiasat ke Sepanyol untuk mempelajari Islam dan menemukan bahawa kekuatan yang dimiliki kaum Muslim adalah taqwa. Begitu kaum Kristian mengetahui kekuatan umat Islam, mereka mencari strategi untuk menghancurkannya.

Mulailah dengan mengirim alkohol dan rokok secara senyap kepada mereka. Taktik ini cukup berhasil dan melemahkan keyakinan umat Islam terutama kaum mudanya. Hasil dari usaha ini adalah jatuhnya Sepanyol dari kekuasaan umat Islam dan mengakhiri penguasaan umat Islam seluruhnya terhadap Sepanyol selama lapan ratus tahun. Daerah terakhir yang jatuh kepada kekuasaan kaum Kristian adalah Granada (Ghornata) pada tanggal 1 April.

Di sebalik perayaan April Fool Day ini, sangat dipercayai bahawa April Fool mula-mula di rayakan pada saat kejatuhan kerajaan Islam di Sepanyol. Setelah sekian lama berkuasa di Granada, Sepanyol, kerajaan Islam akhirnya runtuh diserang tentara-tentara Kristian. Penduduk-penduduk Islam di Sepanyol (Moors) terpaksa berlindung di dalam rumah untuk menyelamatkan diri. Tentara-tentara Kristian tidak puas hati dan berusaha untuk menghapuskan orang-orang Islam dari Sepanyol. Penduduk-penduduk Muslimin ini, diberitahu bahawa mereka diperbolehkan berlayar keluar dari Sepanyol dengan barang-barang keperluan mereka dengan menggunakan kapal-kapal yang berlabuh di pelabuhan. Orang-orang Muslimin curiga atas tawaran tersebut, di khutiri tawaran tersebut merupakan suatu penipuan, kemudian mereka pergi ke pelabuhan untuk melihat apakah ada kapal yang di maksudkan oleh tentera Kristian dan setelah dilihat adanya kapal kapal dipelabuhan, mereka pun membuat persiapan untuk berlayar. Keesokan harinya (1 April), mereka mengambil semua barang yang telah disiapkan lalu menuju ke pelabuhan. Pada saat itulah, pihak Kristian mengambil kesempatan menggeledah dan membakar rumah penduduk-penduduk Islam itu. Bahkan mereka juga tidak sempat untuk menaiki kapal kerana semuanya telah musnah dibakar. Pihak Kristian kemudian menyerang kaum Muslimin dan membunuh semuanya, lelaki, perempuan, serta anak-anak kecil.

Peristiwa berdarah yang menyedihkan ini kemudian dirayakan oleh tentara Kristian. Perayaan ini dirayakan setiap tahun bukan saja di Sepanyol tetapi juga di seluruh dunia sebagai April Fool Day.

Yang menyedihkan, orang-orang Islam yang jahil pun turut memperingati April Fool Day tanpa menyedari mereka sebenarnya merayakan ulang tahun pembunuhan saudara se Islam mereka sendiri.

Wahai umat Islam, berhati hatilah terhadap budaya ini... Hindari diri kita dari berbuat zalim. Ingatkanlah saudara-saudara kita sesama muslim. Ingatlah bahwa tanggal 1 April adalah hari pembunuhan umat Islam Sepanyol. Dan yang penting dalam Al Quran & Hadis tidak ada perintah di mana boleh menipu orang lain sebagai bahan gurauan.

Semoga Allah senantiasa membuka pintu untuk taubat kita semua.

Comments (0)