Hafiz (1981-2009)

Posted by nizam_5282 | Posted in | Posted on 3/24/2009 04:23:00 PG

0

Sedang aku sibuk menyiapkan proposal Annual Report Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) yang tarikh deadlinenya 24/03/2009, aku dikejutkan dengan deringan yang jarang-jarang muncul di screen telefon. Azrul yang tak asing lagi dikenali Jeruk mula memberitakan tentang hal kehilangan kawan seangkatan di Taman Jaya Delima, Tanjung Rambutan.

Azrul: Ko dah dengar cerita tak?
Aku: Hah? Ape ke halnya pulak? Cerita apa?
Azrul: Hafiz, budak taman kita dah meninggal dunia. Eksiden semalam kat Serdang.
Aku: Hafiz anak Pakcik Islar?
Azrul: Aah, sekarang jenazah dah di bawa ke Ipoh.
Aku: Innalillahiwainnailaihirrajiun (dalam keadaan sedih dah sekarang ni). Dia eksiden dengan apa?
Azrul: Aku dengar eksiden motor.
Aku: Sedih aku dengar, dah lama aku tak jumpa dia. Dengar cerita camni buat aku nak balik Ipoh je sekarang ni. Tapi aku kat KL tengah busy sekarang ni.
Azrul: Aku pun sekarang kat Terengganu, tak dapat balik.
Aku: Nak buat camana, dah masa dia tiba, Allah sayangkan dia. Terima kasih bagitau aku. Nanti aku bagitau member-member rapat kita.
Azrul: Ok, Assalamualaikum...


Ngam-ngam bateri telefon aku mati. Terus tak dapat dihidupkan kecuali dengan bantuan alat pengecas bateri Nokia. Satu berita yang agak menyedihkan bagi aku. Kawan rapat aku masa kat taman tempat aku tinggal di Tanjung Rambutan. Sama-sama main bola sepak kat padang, main gasing, galah panjang, popia, rounders, kena kejar ngan pakcik rumah depan sebab main bola terkena cermin rumah (pecah), pernah gaduh-gaduh mesra balik. Dan banyak lagi kenangan bersama Arwah.

Aku cepat-cepat telefon orang tua aku kat kampung, memberitakan hal ini agar mak abah ku rasa tak ketinggalan. Rupanya aku lebih ketinggalan kerana berita ini telah meluas di sana. Mak aku silap dengar kononnya adik dia yang meninggal dunia, tapi aku membetulkan keadaan bahawa orang itu adalah abangnya iaitu kawan aku. Jenazah telahpun selamat tiba di Batu 8, Ulu Kinta di mana abah aku telah pergi untuk menguruskan jenazah yang dah tiba awal pagi tadi. Semoga rohnya dicucuri rahmat, dan aku kesal setelah lama tak mendengar berita dari dia (arwah), dia telah menghadap penciptaNya; Allah S.W.T.

Mohd Hafiz bin Mohd Islar (1981-2009), dari Dia datang dan kepada Dia juga kita menghadap. Al-Fatihah.

Comments (0)