Ah!!! Taknak Aku

Posted by nizam_5282 | Posted in , , | Posted on 3/12/2009 01:51:00 PTG

1

Apa motif aku letak gambar seperti di atas? Untuk menakut-nakutkan pembaca ke? Saja je nak ngomel-ngomel tentang apa kelebihan orang merokok. Ntahla, nak kata aku arif sangat pasal istilah kesihatan, tak juga. Tapi ini hanyalah luahan dari perspektif aku tentang keburukan merokok. Bagi perokok-perokok di luar sana, bersikap terbukalah untuk menerima apa yang akan aku taip kat entry ni.

Merokok dari perspektif aku:
  • Membazir
    Sudah terang lagi bersuluh yang hisap rokok ni membazir. Di mana kelebihannya dengan menghisap rokok ni boleh menjana pendapatan melainkan keuntungan rokok ni di kaut oleh golongan tertentu sahaja. Bayangkan sehari 10 batang rokok di habiskan untuknya. Takla pulak aku research berapa harga rokok berlainan jenis setiap satunya. Berapa wang yang kita pertaruhkan untuk beli rokok ini selama sebulan? Tu tak kira lagi member pow rokok kita lagi. Di situ sahaja dah nampak ianya membazir.
  • Macho agaknya
    Tak tau pulak aku orang yang hisap rokok ni nampak macho. Kat mana letaknya ke"macho"annya itu? Di tangannya yang memegang rokok ke? Atau di mulutnya yang menghisap rokok itu? Atau pakej sekali jalan nampak macho bila hisap rokok ni? Ntah la, fikir-fikirkanlah...
  • Bau
    Kadang-kadang jadi masalah jugak dengan perokok ni, bawa bau yang kurang enak di hidu. Amat mengganggu ketenteraman rasanya. Bayangkanlah bila solat Jumaat, kita bersebelahan dengan orang yang hisap rokok, dah la bau badannya amat negatif sekali ditambah pula dengan gabungan bau rokoknya, kan je mengganggu jemaah. Tak khusyuk nak beramal ibadah... Satu perbuatan yang kurang di sukai oleh Allah S.W.T bila mengganggu jemaah lain. Bagi orang yang hisap rokok mungkin tak rasa, sebab dah sebati dengan dirinya.
  • Kesihatan
    Bukan sahaja rokok ni membawa keburukan pada diri sendiri, tapi membawa petaka pada orang sekeliling. Pernahla beberapa kali aku demam sebab kerapkali menghidu bau asap rokok yang bukan kepunyaan aku. Kita mungkin tak rasa rokok ni tak akan bawa masalah dalam jangka masa pendek. Cuba bayangkan 20-40 tahun kita menghisap rokok. Umpama bumi kita la yang ozonnya semakin menipis menahan panas matahari. Lama-lamapun kita tak tahan kan dengan kepanasannya. Membakar kulit-kulit kulit kita menjadi hitam.
  • Dapat Lepaskan Tekanan
    Betul ke boleh lepaskan tekanan? Banyak cara boleh lepaskan tekanan antaranya main gasing ke, galah panjang ke, main futsal ke. Kadang-kadang membaca pun boleh lepaskan tekanan. Tak pun memblogkan diri macam apa yang aku buat sekarang. Ni pasal tertekanla ni!!!
Pelbagai kempen yang diketengahkan oleh kerajaan untuk membuatkan rakyat selalu jimat berbelanja dan pentingnya kesihatan. Antaranya, harga rokok yang kerap-kali dinaikkan, kempen kesihatan jangan merokok dan banyak lagi yang tak dapat aku huraikan. Selalu aku fikirkan macamana diorang rancang belanjawan diorang bila tiap-tiap bulan. Aku yang tak merokok ni pun kadang-kadang sempit di pertengahan jalan memikirkan macamana nak rancang belanjawan aku sampai hujung bulan.

Siapa kata perokok susah nak berenti rokok? Cita-cita dan azam yang kuat aje boleh buat perokok cuba berhenti rokok. Kalau sehari kita hisap 20 batang rokok, esok kita kurangkan daripada angka tersebut ke angka 19, dan begitulah seterusnya sampai boleh. Tak salahkan mencuba? Abah aku dulu pun kuat merokok juga, tapi kenapa dia boleh berhenti? Sebab dalam dirinya ada cita-cita yang tinggi dan azam yang kuat untuk dia berhenti merokok. Dan juga sikap mak aku yang mendorong abah berhenti merokok. Selagi kita tak cuba, apa yang dirasakan susah memang seterusnya akan susah. Pada perokok di luar sana, bukalah minda anda untuk menerima sedikit bebelan aku untuk kali ini. Jangan sentap pulak ye? Hehe... Selamat berenti OKOK!

Comments (1)

sokong 110%!!
benci bau asap rokok.. sesak nafas!!