:: Mengenai Abah ::

Posted by nizam_5282 | Posted in , | Posted on 6/12/2009 11:29:00 PG

1

Tadi aku bukak forum Bincang Dot Net. Ada la perbincangan kat situ mengenai "korg rapat tak ngan ayah?". Menarik gak berbincangan tu. Selalunya aku jadi silent reader je dan malas nak amik port sangat. Biasala, aku tengok forum tu pun macam forum kroni je. Lepas orang tu reply, org ini reply dan orang itu reply. Habis-habis pun orang yang sama je reply. Aku reply mana yang patut dan menarik perhatian aku je.

Mengenai forum jugak, forum ~toot~ aku takde dah nak masuk campur. Malas nak layan, dan apa yang dibincangkan kat forum tu pun makin merapu sebab takde tarikan yang boleh mencetuskan rasa best langsung untuk dibincangkan. Tambahan lagi sejak-sejak posting aku kena delete, lagila aku tak teringin nak posting. Dan tambahan pula, sejak dua menjak ni, orang tua kat forum tu emo tak sudah-sudah. Posting dia boleh dikatakan "taknak kalah" dan dia rasa dia ajela betul. Boleh pulak main bantai orang dengan sindiran sangat kasar. Rasanya forum tu dah bukan tempat untuk perbincangan, tapi forum itu dah macam forum dia sorang yang punya. Taula pangkat dia besar. Ada aku peduli?

Berbalik pada topik ayah tadi. Secara jujurnya aku boleh cakap aku tak rapat sangat ngan Abah aku sejak dari kecil lagi. Tapi kami adik-beradik sangat menghormatinya kerana sifat tanggungjawabnya dia berkenaan keluarga. Tak pernah ada cacat celanya bimbingan, didikan, ketegasan dia pada kami adik-beradik. Cuma entah kenapa aku tak rapat ngan Abah aku, mungkin sebab kami dari kecik dididik dengan keadaan tegas. Tapi itu dulu, Abah sangat garang. Tapi sejak kami semakin dewasa dan punyai kehidupan sendiri, Abah dah bertukar wataknya 40%. Tak garang dah. Mungkin sunyi barangkali anak-anaknya sorang demi sorang tinggalkan mereka. Tapi aku tak pernah lupa mereka. Tiap-tiap bulan aku balik, dan kadang-kadang lopong jugak sebulan aku tak balik, huhu... Tapi tak juga aku lupa menelefon mereka. Secara dasarnya aku katakan, kalau aku telefon kampung, tak pernah lama aku bercakap ngan Abah. Sebabnya, kalau aku telefon, Abah mesti cakap balik kat aku "Nak cakap ngan Mak ke?"... Hmmm... Dalam hati memang nak borak ngan Abah lama, tapi Abah dah potong line, kenala cakap ngan Mak.

Aku memang rapat ngan Mak. Walaupun Abah tak pukul aku, aku sangat rapat ngan Mak. Kalau diikutkan, Mak lagi selalu piat, cubit, pukul aku dari Abah. Tapi pun memang salah aku, dia pukul sebab aku buat salah, terima ajela. Berbanding Abah, kenapa aku tak boleh didik diri aku nak sangat rapat ngan Abah walaupun Abah tak pukul aku berbeza ngan Mak? Entahlah...

Kini aku bergelar manusia kota yang hidup di bandar metropolitan. Aku dah makin menyampah dengan kota, hidup yang penuh dengan ketidakjujuran (hipokrit segala bagai), membuatkan aku macam nak balik ke zaman kanak-kanak (mustahil). Kalau diikutkan aku taknak balik ke zaman itu sebab mesti aku kena rotan ngan Mak, marah ngan Abah sebab balik lambat main bola "TAK INGAT MAGHRIB KE?"... huhu. Memang nostalgia, merindui zaman itu... Asyik gaduh ngan adik (Nanges je kerjanya). Aku jugak kena cubit. Adehlah...

Jauh tersasar agaknya aku ni mengenai Abah. Walaupun aku dah bekerja dan punyai wang sendiri, aku tak lupa bagi duit kat diorang. Taklah banyak, cukupla dari tak bagi langsung. Tapi tiap kali bagi duit kat orang tua, kenapa aku tak nak bagi kat Abah? Mesti bagi kat Mak, dan aku tau salurannya ke mana. Mesti untuk Mak dan Abah juga. Pernahlah aku bagi duit, memang aku ada masalah kewangan masa tu, boleh pulak Mak cakap pakaila duit ni, duit ko bagi dulu. Adehlah terharu pulak aku, mana boleh cakap camtu... Aku bagi bukan suruh simpan... Huhu... Dengan berat hati terima jugaklah. Aku tak pernah bagi duit belanja tu melalui Abah (melainkan aku hutang ngan Abah baru aku melaluinya). Dah mentaliti ni kata "takut, takut, takut", sampaila sekarang takut walaupun abah tak macam dulu lagi (sedih plak aku masa menaip ni). Dengan Mak lain pulak, setelah dicubit, dirotan, dipukul ngapa tak takut? Hehe... Naluri anak lelaki kot biasa mesti nak ngan Mak, anak perempuan mesti nak ngan bapak (itu kata orang).

Bukan kerana sambutan hari bapa yang dikatakan orang aku buat entry ini, tetapi mengingatkan kesedaran aku barulah terwujud entry ini. Setiap hari yang istimewa disambut mesti ada sebab (tidak terpengaruh lagi untuk sambutan-sambutan seperti Hari Ibu dan Hari Bapa), tak perlulah kerana sambutan ini dikatakan istimewa, tiap-tiap waktu pun aku sayang diorang. Marilah kita doakan kesejahteraan kedua-ibu bapa kita selepas solat. Itu sahaja sudah perlu. Mengenai Abah, 6 Ogos sudah tentu sangat penting untuk kami adik-beradik menyambut tarikh ulang tahun kelahirannya. Tak payahlah hari-hari bapa ni (follow orang kafir buat apa?)

Di sini aku sangatlah berharap ada la orang yang aku nak dia buat entry istimewa pasal Abah iaitu:
Along
Angah
Adik

Wujudkanlah entry ini untuk sama-sama bercerita pasal Abah. Tak kirala cerita zaman kecik ke, sekarang ke, akan datang ke... Bolehla buat baca-baca... Huhu... Jom sambung buat kerja....

Comments (1)

aku rapat dgn dua2..abah ngan mak..
tp tgk topik gak ler hehe.. :)