:: Block-Quotes ::

Posted by nizam_5282 | Posted in , | Posted on 7/12/2009 05:38:00 PTG

4

Saya berjaya mencipta satu lagi kejayaan dalam teknik kat blog ni dengan membuat "blockquote". Blockquote ni merupakan kotak yang boleh membezakan antara text dan kenyataan dalam kotak. Agak susah jugak nak apply kat blog ni. Dengan kemahiran yang tinggi jugak membolehkan 'blockquote ni terhasil. Setelah susah payah menggodek-godek kat HTML akhirnya berjaya juga saya menghasilkan "blockquote" ni. Huhu...

Inilah contoh "blockquote" yang saya maksudkan.
Michael Joseph Jackson (lahir di Gary, Indiana, Amerika Syarikat, 29 Ogos 1958 - meninggal dunia di Los Angeles, California, 25 Jun 2009 pada usia 50 tahun.

Penyanyi dan penulis lagu ini terkenal sebagai "Raja Pop" dan mempopularkan gerakan tarian "moonwalk".

Albumnya yang dikeluarkan pada 1982, Thriller, adalah album terlaris di dunia, dengan penjualan melebihi 104 juta keping di seluruh dunia.

Michael memulakan kerjaya bernyanyi pada usia lima tahun sebagai anggota kumpulan vokal keluarga Jackson (kemudian menjadi The Jackson 5) sebelum mengeluarkan album solo pertamanya Got to Be There pada 1971. Sebagai anak ketujuh daripada keluarga Jackson, beliau membuat kemunculan sebagai penyanyi profesional pada usia 11 tahun sebagai anggota Jackson 5.

Pada awal 1980-an, beliau lonjak menguasai bidang muzik pop di Amerika terutama selepas MTV menyiarkan persembahannya antara lain dengan lagu "Beat It", "Billie Jean" dan Thriller yang dianggap mengubah video klip menjadi sebuah bentuk karya seni dan sebagai alat promosi.

Video seperti "Black or White" dan "Scream" membuat Michael menjadi tarikan utama MTV pada 1990-an. Selain nyanyiannya, Michael turut mempopularkan teknik menari seperti robot dan moonwalk. Suara dan gaya vokal Jackson mempengaruhi dan diikuti oleh banyak penyanyi hip hop, pop dan R&B.

Mari saya ajar buat "blockquote" ini. Ambil contoh mudah yang saya berikan dan anda dimestikan untuk mengubah Template HTML iaitu Layout-Edit HTML-Edit Template dan kemudian 'copy & paste pada HTML seperti text dibawah. Kemudian 'replace' text standard pada HTML yang asal iaitu seperti text di bawah.
blockquote {
margin:1em 20px;
background: #dfdfdf url() top left no-repeat; 
padding: 10px 10px 10px 10px;
}
Letakkan code HTML nya di sini...

Sesudah selesai, savekan template itu. Sekarang anda sudah boleh membuat "blockquote" di entry anda. Anda dimestikan sentiasa menggunakan HTML pada posting anda untuk menjadikan ianya berkesan. Setiap posting anda yang hendaklah menggunakan contoh seperti dibawah:
<blockquote>Tulis Kenyataan Anda Di Sini</blockquote>

SELAMAT MENCUBA

Comments (4)

Bagus bro...boleh aku apply kat blog aku... boleh aku repost kat blog aku since blog ko ni private.. nanti aku letak la credit nama ko/nickname ko ke

Huhu... Takyah le... Aplikasikannya terus je... Ana ajar tak ada kudukut nye... Hehehe...

eh aku ada konpius skit...kat bahagian html mana aku nak letak kod blackquote tu? aku tak pasti la nak letak?

Camnilah... Cuba ko godek Template HTML yang ada text camni... Replacekan dia menggunakan code ni:

blockquote {
margin:1em 20px;
background: #dfdfdf url() top left no-repeat;
padding: 10px 10px 10px 10px;
}

p/s: pastikan ayat text asal ada tulisan blockquote tu replace sampai simbol }