:: Teknik Gambar Kasi Besar ::

Posted by nizam_5282 | Posted in , | Posted on 7/12/2009 03:47:00 PG

4

Malam ni lewat betul saya tidur. Ini semua gara-gara saya belajar satu teknik baru dalam blogger untuk membesarkan gambar mengikut kelebaran maksimum pada blog saya. Biasanya kalau gambar yang kita upload kat blogger ni, gambar akan automatik di 'reduce' berkelebaran 400px. Ternyata dengan satu trick kat HTML kita boleh membesarkan gambar untuk kelihatan lebih besar mengikut citarasa dan kepuasan paparan. Ini akan memuaskan pembaca melihat imej yang dapat memaparkan gambar lebih kelihatan menarik.

Kebiasaan paparan gambar pada blog anda mungkin sebesar ini

Dan saya boleh membesarkan gambar tersebut dengan ukuran yang lebih memuaskan menggunakan trick di HTML seperti ini

Berikut adalah jalan kerja yang boleh kita belajar untuk membesarkan paparan gambar di blog anda... Mula-mula sekali, kira kelebaran maksimum blog anda, tetapi awas, tak semua kelebaran blog anda sama dengan blog saya.
(contoh ukuran lebar text saya yang paling maksimum)

Seterusnya, cuba anda edit posting di HTML dengan paparan standard sedia ada pada 'Edit HTML' seperti berikut. Juga pastikan gambar yang anda upload tadi sememangnya berkapasiti lebih besar dari paparan di kelebaran body blog anda...

Ubah nombor-nombor yang di dalam kotak merah pada paparan asal bersesuaian dengan kelebaran body blog anda. (Awas, tak semua body blog anda adalah sama dengan blog saya). Adalah dinasihatkan, anda mesti cuba sendiri mengagak kesesuaian yang diperlukan pada body blog anda iaitu 'width' dan 'height' adalah sekata. Takut nanti gambar paparan anda akan pendek dan panjang tidak selari (distort). Juga pastikan paparan resolution s400 di tukar kepada s800 seperti contoh di bawah kerana paparan s800 akan dibesarkan resolutionnya untuk paparan lebih menarik.


Lagi contoh kesesuaian pada paparan blog saya (blog saya je tau)

SELAMAT MENCUBA...

p/s: Anda juga boleh mengaplikasikan pada paparan video Youtube seperti contoh di atas. Tapi kenala explore sendiri ya?

Comments (4)

Trimas!!
Dah lama aku pikir..
Adehhlaa nak edit html bikin kapala pusinn ar..
Thanks for the juices and the hawaiian!! Sedap gilerss!

Dulu aku tau buat. Memang akan buat pun, tapi resolusi nya pecah sebab tak tukar s800 tu. Sekarang baru tau s400 tukar ke s800, imagenya tak akan pecah. Cuba-cubala, gambar kecik memaparkan keadaan gambar yang kurang menarik.

Mmg info yg menarik terutama newbie seperti aku..ok tq bro

Sila-sila praktikkannya...