:: Ngantuk ::

Posted by nizam_5282 | Posted in | Posted on 7/08/2009 11:52:00 PTG

4

Bermula untuk entry ini aku nak tukar cara. Jangan pelik kalau bermula kali ini aku gelarkan diri aku untuk SAYA. Mungkin lebih sopan caranya? Sopan ke? Hehe... Takpela, mula dulu la kan. Kalau tak cuba mana nak tahu sesuai ke tak? Sifat ini mungkin akan berubah-rubah, kalau macam tak sesuai je kan? Tapi aku akan cuba sesuaikan juga. Jangan ketawa ek? Cuba nak berubah identiti untuk jadi lebih kearah lebih bersopan. Huhu...

Saya tak tau apa sebutan awal untuk perkataan ngantuk. Ke memang perkataan tu ngantuk, atau ada sebutan lebih ringkas untuk perkataan tu. Antuk ke? Kantuk ke? Hantuk ke? Saya pun tak tau pasal saya tak pernah didedahkan untuk sebutan ini. Yang saya tau mengantuk je kerjanya.

Sejak kebelakangan ini, saya terasa tersangat letih sehinggakan kat office pun kalau letak kepala kat meja, mesti lena sekejap. Adakah ini merupakan satu penyakit? Memang tak dapat dielakkan lagi bila rasa diri ini dah terlalu penat, maka kehadiran mengantuk ini tidak akan diduga bila ia muncul. Sedangkan dalam perjalanan menaiki kenderaan pun mengantuk ni merupakan penyakit yang sangat susah diubati. Di tampar, dihantuk, disepak pun kalau dah rasa ngantuk ni tak dapat nak elak. Biarpun mencuci muka pun kalau ngantuk, ngantuk jugak.

Terus-terang saya katakan saya tak boleh baring, ini memang penyakit. Tak sampai 2 minit kalau baring, saya sure akan tidur. Tapi saya sensitif pada bunyi kuat, mesti terjaga dan sakit kepala. Tambah-tambah kalau terjaga untuk jawab telefon, saya akan rasa nak marah je kerja nya. Sekarang ni banyak masa saya luangkan kat office pada waktu lunch, tidur kejap. Jarang dah keluar pegi makan. Lepak kat sofa dan tidur.

Ada cara tak nak elak rasa mengantuk ni? Kalau kat rumah, saya akan baring di dalam keadaan paling tidak selesa umpamanya letak bantal tinggi-tinggi dan baring dalam keadaan meniarap. Itu pun sebab nak elak dari tidur. Bila tak rasa selesa, tertidur pun akan bangun balik dengan badan yang sengal-sengal. Mungkin itu cara saya untuk tidak terus dibuai mimpi...

Comments (4)

Dan percaya lah mengantuk aku pagi ini masih bersisa..
Padahal tidor aku lena saje takde mimpi buruk ke ape tapi memang susah nak dapat tidur yang berkualiti..
Mungkin kite dah meningkat lebih dewasa yang sinonim dengan seribu satu masalah yang patut kena fikir menjadikan badan dan otak kita lesu..Menjadikan tidur kita tak berkualiti seperti bayi
- My 2 cents!

Betullah pendapat anda itu. Sememangnya kita semakin meningkat dewasa ini banyak masalah yang membelenggu membuatkan kita terpaksa banyak berfikir. Tanpa disedari, badan kita lemah dan keadaan mengantuk akan timbul...

Alangkah bagusnya kalau tidur itu satu jalan penyelesaian bagi semua masalah kite..

Pejamkan mata..angin sesedap rasa..bantal dan tilam yang empuk..lena teramat sedap sekali...celik mata semua masalah selesai..takde satu pun masalah yang tinggal...Semua selesai..

Kau bulih bayang tak cam ne rasanya kalau cam tu? Pherghhhhhh!!

Boleh tu memang boleh tidur sebagai satu penyelesaian penat berfikir. Tapi untuk selesaikan masalah satu benda yang mustahil...

Tidur ni umpama khayalan... Dah nama pun mimpi...