:: Sakit Pale ::

Posted by nizam_5282 | Posted in , | Posted on 7/26/2009 10:40:00 PTG

4

Mulakan entry yang baru... Bulan lepas Michael Jackson meninggal dunia pada 25 Jun 2009. Bulan ni Yasmin Ahmad pula meninggal pada 25 Julai 2009. Umur merekapun sedikit sama purata masing-masing lingkungan 50 tahun. Dua-dua jenama terunggul dalam sejarah penyiaran walaupun di lain-lain bidang. Bezanya Michael Jackson lebih dikenali di serata dunia manakalan Yasmin Ahmad dikenali di negara dia menetap iaitu di Malaysia. Yasmin Ahmad bukanlah seorang artis dikaca TV tetapi lebih dikenali sebagai pengarah dibelakang tabir. Tidak dapat dibayangkan bagaimana kehilangan besarnya kepada penyiaran Malaysia yang seringkali dihidangkan pada iklan komersil Petronas selalu mencuit hati penonton.

Gambar dicedok dari ohartis.com

Kehilangannya mungkin tidak dipandang sepi oleh sesetengah orang. Kerana bakat besarnya membawakan iklan-iklan yang berjaya di mata masyarakat, mengenai bangsa, agama dan sebagainya. Pengarah berbakat ini merupakan seorang CEO kepada agensi pengiklanan Leo Burnett, seorang yang tegas dan kadang-kadang menjelikkan oleh pekerja-pekerja kepada agensi ini. Seorang yang perfect, dan apa yang arwah tak suka arwah akan tunjuk tak kira orang lain punyai perasaan atau tidak. Sering mencampak karya proposal yang dirasakan layak ke tong sampah, memaki hamun, dan sebagainya menjadi permainannya menjadikan arwah seorang pengarah yang disegani hasil dari idea anak-anak buahnya di agensi itu. Sememangnya bukanlah karya tersebut asli dari ideanya, tetapi sebagai seorang ketua kepada agensi semestinya arwah adalah seorang yang BETUL dalam semua aspek. Kalau tak ikut, "Miss Soru Woo".
Usahlah kita pertikaikan status Arwah Yasmin Ahmad walau pun dia dipanggil Allayarham Yasmin Ahmad bukannya Allayarhamah di TV3 dan media tempatan.
Lupakan mengenai sikap jeliknya itu dan bukanlah membuka pekung di mata masyarakat. Arwah sememangnya membawa Malaysia lebih berfikiran terbuka kepada karya filemnya seperti Rabun, Sepet, Gubra, Mukhsin, Mualaf, Talentime dan sebagainya yang selalunya kontroversi. (Aku tak sukapun filem dia). Pengarah ini lebih dekat di hati masyarakat Malaysia bila satu-satu hari perayaan hampir tiba seperti Hari Raya Aidilfitri, Tahun Baru Cina, Deepavali, Christmas, Hari Kemerdekaan dan perayaan lain yang membawa mesej besar kepada masyarakat melalui iklan-iklan TV Petronas. Kadang-kadang dialog yang digunakan pada iklan-iklan ditayangkan menjadi satu "Trademark" dan ikutan oleh penonton tak kira tua atau kanak-kanak.

Pemergiannya membawa kehilangan besar kepada industri penerbitan dan penyiaran di Malaysia melalui slot iklannya di televisyen setelah dia koma hampir 3 hari di Hospital Pakar Damansara akibat strok. Semoga rohnya di cucuri rahmat dan marilah kita sedekahkan Al-Fatihah kepadanya.

Kembali ke alam nyata terhadap diri aku. Akibat cuaca yang sangat panas dan kurang lembab, aku diserang penyakit 'sakit kepala'. Sakitnya yang bukan kepalang membuatkan aku tak boleh tidur malam semalam. Kenapa ntah aku selalu sakit kepala kebelakangan ini. Aku rasakan macam aku tak boleh terima tekanan berlebihan agaknya memberikan faktor kepala aku tak tertanggung dengan tekanan tersebut. Adakah aku lapar? Adakah aku kurang rehat? Adakah rambut aku panjang? Membuatkan aku kadang-kadang tak lena tidur menahan sakit ini.

Sakit yang berterusan malam semalam aku tak boleh tidur, perut juga lapar. Maka aku mencari makanan yang boleh menampung kelaparan aku tetapi selera tiada. Aku cuba juga telan nasi berlaukkan sardin, namun kalau lapar tetapi tak selera tak jadi juga. Makanlah sedikit ujarku supaya rasa lapar aku terubat. Telan sedikit ubat penahan sakit kepala, dan cuba tidur namun tak jadi juga. Nasib baiklah semalam aku bersama keluarga kesayanganku kat rumah Along. Mak abah pun ada kat sini. Kalau aku seorang diri, ntah apala aku nak buat? Kerana tak boleh tidur, aku pasang TV di mana semua dah tidur aku melayaninya. Sedikit sebanyak dapat melegakan kesakitan kepala aku ini. Pukul 6 pagi baru boleh tidur.

Karutan aku ini di wujudkan kerana aku dah puas tidur pagi tadi, lepas kepala aku pulih seperti sediakala. Malam ini menjadikan aku seorang musang yang sedang mencari mangsa untuk dilakukan. (Pasang video ngan DVD la mangsa aku) Baru boleh tidur... Mengingatkan kebelakangan ini ramai betul menunjukkan soal mati yang boleh dijadikan contoh memperbaiki diri ini yang terlalu banyak melakukan dosa... Semoga aku diberi petunjuk yang baik untuk melakukan sesuatu yang jauh ketinggalan...

Comments (4)

tak silap aku, mmg penggunaaan allahyarhamah mmg tak lagi digunakan.

http://alamkekal.blogspot.com/2005/05/nota-khas-allahyarhamah-lazim.html

Ntahle... Ada orang cakap dia dulu laki, sekarang perempuan plak... Huhuhu...

itew soal yang hanya ALLAH, dia dan org yang benar2 mengetahui cerita itew yang tau kan.... so ada baiknya dia biarkan saja... lagipun kalau guna allahyarham saja tuk lelaki atau perempuan bagi aku xder salahnya.... itew pendapat aku...

Ya... Usah pedulikan status dia... Yang baik datangnya semua dari Allah. Kita tak pernah terlepas melakukan kesilapan... Aku yang selalu buat silap...